صفحه اصلی
-
فیلم جوکر تاد فیلیپس
فیلم جوکر تاد فیلیپس ۱-«سلطان کمدی» در زمان نمایشش با واکنشی مثبت مواجه نشد اما با گذشت زمان ارزش الماس تراش خوردهی اسکورسیزی بیش و بیشتر درک شد. شاید یکی از مولفههای ناخرسندی تماشاگران و منتقدین ساختن فیلمی کاملا متفاوت با دو شاهکار قبلی او یعنی «راننده تاکسی» و «گاو خشمگین» بود. وجه تمایز و ویژگی فوقالعادهی «سلطان کمدی» اسکورسیزی در…
بیشتر بخوانید » -
جریانهای سینمایی در ایران
بررسی تحلیلی دو جریان روشنفکر/دگراندیش در سینمای ایران. روشنفکران درباری دربرابر روشنفکران بهاصطلاح موج نویی.به مناسبت پنجاهمین سالگرد موج نوی سینمای ایران
بیشتر بخوانید » -
سینمای ژانر: چگونه مهمتر از چرا…
قبل از هرچیز هنگامی که از «ژانر» صحبت میکنیم مواجههمان بیش از آنکه با سویههای هنری سینما، استتیک ناب و تجربهگرایی و جنبه آبستراکت آن باشد، با سینما به مثابه یکی از تاثیرگذارترین شاخصههای «صنعت فرهنگ» است و با جنبههای اقتصادی، اجتماعی آن درگیر هستیم که البته قطعا این به معنای حذف و نادیده گرفتن سویههای زیباییشناسانه و هنری آن نیست.…
بیشتر بخوانید » -
فیلم تختی بهرام توکلی
حد و اندازههای «رستم دستان»، «پوریای ولی» و «یعقوب لیث» در حافظه چند نسل از ایرانیان زندگی کرده است. چنانکه برخی از خاطرات و روایاتی که به او نسبت داده شده را پیشتر در حکایاتی از زندگی پوریای ولی یا یعقوب لیث نیز پیدا میتوان کرد.
بیشتر بخوانید » -
نمایی از طبقه متوسط و «اعتدال» درباره اصغر فرهادی
اصغر فرهادی، صرف نظر از این که آثارش را بزرگ بدانیم و سینمایش را دوست داشته باشیم یا بالعکس، از طرفداران سینما و آثارش نباشیم مهمترین اتفاق سینمایی دهه هشتاد و نود ایران است. این اهمیت لاجرم ناشی از بازخوردهای سینمای او چه در میان فیلمسازان و مخاطبان داخلی و خارجی سینمای ایران است و در تایید آن میتوان به سیاههای…
بیشتر بخوانید »